Ontspoorde marketingcommunicatie

Gisteren een brief van de NS op de deurmat. Met hun vaste klanten communiceren ze graag. ‘Geachte mevrouw Huson’ – meneer Erik Beenen, het Hoofd Marketing, richt het woord tot mij.

Is het niet heerlijk?

Huh? Wie zo een brief opent, is niet goed wijs of deed een cursus marketingcommunicatie. ‘Grijp je lezer bij de kladden’, leer je daar in les 1. Maar een onbekende die zo’n toon aanslaat, dat schiet mij dus direct in het verkeerde keelgat.

U gaat weer een heel jaar profiteren van uw Voordeelurenabonnement.

Grmpff! Of ik dat ga doen, dat bepaal ik toch wel heel graag zelf. Schrijven ze me een brief om me dat mee te delen?

Uw nieuwe doorlopend abonnement is geldig vanaf 13 september 2009.

Nu nog een vet lettertype ook. Blijkbaar voelen ze toch de behoefte om onderscheid te maken tussen hun lege zinnen en de feitelijke inhoud van de brief.

U krijgt geen nieuwe OV-chipkaart en kunt dus gewoon met uw huidige kaart blijven reizen!

Volgens mij krijg ik al heel lang niet meer elk jaar een nieuwe Voordeelurenkaart. Dus wat is hier nou eigenlijk de boodschap? Mijn huidige kaart blijft geldig, net als eerdere jaren? Of was het de bedoeling geweest om mij dit jaar een OV-chipkaart te sturen en is dat blijkbaar uitgesteld?

En wat mij betreft: lekker blijven genieten van al die voordelen!

Niet alleen denkt meneer Erik Beenen nu zeker te weten dat ik ‘lekker’ van al zijn voordelen ‘geniet’, hij gaat ook nog eens op de informele persoonlijke toer. Liever niet, dank u.

Zoals 40% korting op treinreizen, Samenreiskorting voor maximaal drie personen en lage parkeertarieven van Q-park.

Oooohhh.. (stem maakt langgerekte buiging), wacht even. Meneer Erik Beenen wil graag nog een keer vertellen wat ook alweer alle voordelen van mijn Voordeelurenabonnement zijn.
Ten slotte beveelt hij en passant nog even zijn Klantenservice bij mij aan. Vermoedelijk voor het geval ik toch nog niet 100% lekker geniet van al mijn voordelen.

Mijn interpretatie: de NS laat mij bij deze weten dat op 13 september weer een nieuw jaar van mijn Voordeelurenabonnement-met-stilzwijgende-verlenging ingaat. Ik krijg geen nieuwe kaart (zoals gebruikelijk). Hoe het zit met de OV-chipkaart blijft onduidelijk.

Maarre.. ook al krijg ik geen nieuwe kaart, volgens mij moet ik de NS wel betalen om weer een heel jaar te gaan profiteren. Daarover rept de brief echter met geen woord. Terwijl dat nou toch zinvolle content zou zijn: dan weet ik welk bedrag er op welke datum automatisch van mijn rekening geïncasseerd gaat worden. Maar ja, ze hebben me net in het standje ‘gelukzalig genieten’ gezet. Dat wordt dan misschien weer bedorven. En dat zou zonde zijn.

Even een statistiekje: de brief bevat 10 zinnen, 2 vraagtekens en 3 uitroeptekens (plus nog eentje in het juichende kopzinnetje). In de PS van drie zinnetjes tel ik een smiley, een vraagteken en een uitroepteken.

Op dit soort momenten verlang ik zo naar zo’n gewone ouderwetse informatieve brief. Strak en feitelijk. Prettig saai. Met een heldere boodschap.

Dit soort brieven met zo’n onzinnig blije toonzetting..? Wat mij betreft: lekker ophouden met die doorgeschoten knuffelcultuur!

Dan kan die mevrouw op het station misschien ook weer gewoon gaan omroepen dat mijn trein vijf minuten vertraging heeft. In plaats van dat eufemistische ‘De stoptrein naar Den Haag Centraal zal over enkele minuten vertrekken’.

.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *